Notice: add_custom_background és obsolet des de la versió 3.4.0! Usa add_theme_support( 'custom-background', $args ) com a substitució. in /var/www/vhosts/usr.uvic.cat/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 3830 Notice: add_custom_image_header és obsolet des de la versió 3.4.0! Usa add_theme_support( 'custom-header', $args ) com a substitució. in /var/www/vhosts/usr.uvic.cat/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 3830 Notice: El mètode constructor invocat per WP_Widget a Weaver_Widget_Text està desfasat des de la versió 4.3.0! Utilitzeu
__construct()
. in /var/www/vhosts/usr.uvic.cat/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 3893 La Foradada | PurAventura

La Foradada

La roca de la Foradada és un dels llocs més emblemàtics del Collsacabra. Es tracta d’un salt d’aigua situat al bell mig de la Riera de Les Gorgues. Una imatge de foto de postal que val la pena veure. El nom d’aquest lloc ve pel gran forat que s’obre a la paret rocosa que constitueix el paisatge.

[vimeo width=”250″ height=”175″]http://www.vimeo.com/25075029[/vimeo]

Aquesta ruta té una petita particularitat, ja que pot començar des de dos punts diferents: des de Cantonigròs, amb una hora d’anada i tornada, o des de Santa Maria de Corcó (L’Esquirol) on calen unes dues hores per anar i unes dues més per tornar.

La ruta des de Cantonigròs
Un cop situats a la petita població de Cantonigròs, agafarem el camí descendent que trobarem just al costat del camp de futbol i ens dirigirem fins a un punt on trobarem una senyalització que ens indicarà per on hem de continuar. No té pèrdua. Tot ve de baixada, però cal dir que és un terreny bastant rocós. Pocs trams són completament planers. Tot i així, és apte per a totes les edats, ja que no és un recorregut llarg (amb mitja hora pots arribar al teu destí). Des de gairebé el principi de la ruta, ja podrem sentir el soroll de l’aigua. Això ens ajudarà a guiar-nos i a veure que no ens hem equivocat. Al final del camí trobarem el salt d’aigua. Un cop allà, podem seguir el sender (marcat de color groc) que ens portarà fins a la part més alta del salt. Aquesta part és la més rocosa del recorregut, però no és complicada. És assequible i es pot fer sense dificultats. També tens la possibilitat de rodejar tota la roca i arribar fins ben bé sota el salt d’aigua. Molt recomanable. No pots marxar d’allà sense la foto de record, gairebé obligatòria per la espectacularitat de la cascada.

La ruta des de l’Esquirol
També tenim la possibilitat de sortir des de l’Esquirol. Si escollim aquesta segona opció, cal entrar al poble direcció Tavertet i anar fins al Pont de la Gorga on pots deixar el cotxe. Aquí és on començarà la nostra excursió.
Agafarem la carretera de Tavertet i passarem per un petit pont, el Pont de la Parra. A uns 100 metres, deixarem la carretera i agafarem un camí a l’esquerra on hi trobarem un indicador que diu: “Ruta de la Foradada”. A partir d’aquí, caldrà anar seguint els indicadors amb senyals de color groc. Si continuem caminant, al cap d’uns minuts, a la banda esquerra del nostra recorregut, podrem veure la Masia del Campàs. Això voldrà dir que anem per bon camí. Aquí començarà la part més obaga i amb més vegetació de la nostra ruta. Continuarem caminant, i un tros més endavant, tindrem la possibilitat d’abandonar el camí principal i baixar per l’esquerra fins a arribar a la font de les Fontiques. No caldrà separar-nos massa, ja que queda a tocar del camí.
Un cop tornem a recuperar el camí principal, serà tot pujada. Suau, però pujada fins a trobar un altre indicador que ens farà anar cap a l’esquerra i que posarà: La Foradada. Per tant, ens desviarem per l’esquerra i prendrem un corriol (camí estret) que ens portarà fins a una cruïlla on hi trobarem un altre indicador que ens marcarà per on caldrà seguir. Aquí ja podem començar a sentir el soroll del salt d’aigua. Per arribar fins al final i així poder veure la cascada, caldrà baixar per un camí amb forta davallada protegit per unes baranes de fusta. I per fi, sobtadament, ens apareix la roca de la Foradada.

El paisatge
És un lloc senzillament espectacular i on el soroll de l’aigua és d’allò més enèrgic, ja que cau des d’una altura d’uns 25 o 30 metres, i a l’esquerra hi tenim la Foradada. Una gran cavitat natural oberta en la cinglera per un antic esfondrament. Poc abans del salt, diversos torrents s’ajunten per formar la Riera de les Gorgues.
Al costat del gorg, trobem les ruïnes d’un antic molí que utilitzava el desnivell del riu com a força motriu. I en mig d’aquestes ruïnes, amagada entre els murs que encara queden, hi brolla una font.