La Gràcia de la plaça del Diamant

Nom de la ruta: La Plaça del Diamant

Localització: Barcelona-Barri de Gràcia

Preu: Precisa bitllet de metro.

Temps: 2-3 hores

Dificultat: Fàcil.

La plaça del Diamant, de l’escriptora Mercè Rodoreda, es situa poc abans de la Segona República, passant per la Guerra Civil i la postguerra. La història transcorre al barri de Gràcia, Barcelona, i relata les vivències i reflexions de Natàlia, la protagonista, que coneixerem també amb el nom de Colometa. Aquest és un personatge que podria representar a moltes dones d’aquells temps, i és que, a través de la Colometa i la seva evolució, ens endinsem en una novel·la plena sensibilitat i poesia, però al mateix temps de misèria. Gràcies a la Natàlia coneixem un personatge femení que ens transmet la força d’una dona que lluita a diari per seguir endavant.

Per començar la ruta de “La Plaça del Diamant” no ho podem fer d’altra manera que des del barri de Gràcia on, a la mateixa Plaça del Diamant, la qual dóna nom al llibre, la nostra protagonista, la Natàlia, va conèixer el que serà el seu marit, en Quimet, durant les festes del barri. Tot seguit agafem la L4 direcció carrer Ros de Olano, lloc on abans hi havia el cinema SMART i on treballava Enriqueta, consellera de la Colometa, i després podem passar pel Torrent de l’Olla on, a prop, podem imaginar-nos que hi treballava la Natàlia de pastissera abans de casar-se amb en Quimet.

Si volem conèixer on comprava Natàlia, ho podem fer dirigint-nos al Mercat de l’Abaceria, que en l’època de la història es feia dir Santa Isabel. Tot seguit, caminant durant 5 minuts, ens trobarem l’església de Sant Joan a la  Plaça de la Virreina, lloc on en Quimet i la seva Colometa es van convertir en marit i muller. Després podrem passar pel cinema Verdi on, possiblement, fou el lloc on la Natàlia hi treballava un parell de cops a la setmana. En aquell mateix carrer hi ha una casa que perfectament passaria per la que l’autora del llibre, Mercè Rodoreda, va descriure com la casa que la protagonista i el seu marit van escollir un cop casats.

Una estàtua relacionada amb la ruta

Si volem conèixer on treballava Antoni, el segon marit de la Colometa, ens dirigirem a la Rambla del Prat, on s’ensuma que l’adroguer hi tenia la botiga. Per acabar, ens podem dirigir caminant cap al Parc Güell on la Colometa i en Quimet van quedar per tenir la seva primera cita. D’aquesta manera finalitzarem aquesta ruta d’un dels llibres que els lectors del diari ARA van escollir, la darrera Diada de Sant Jordi, amb un 27% dels vots, com un dels llibres més importants dins la història de la literatura catalana.

Si encara no has llegit aquesta novel·la, aquí podràs aconseguir-la.